Winnaarsverslag wandelen in Spanje

Verslag van de wandelvakantie van 27 april tot en met 3 mei 2017 bij een Vlaams gastgezin in Spanje aan de Costa Brava die één koppel gewonnen had met de “Lees en Win” actie van de Wandelkrant editie “Herfst 2016”, aangeboden door wandelen-spanje.be. Onderaan staat het foto album!

Eén van de twee gelukkige winnaars waren het koppel Jef Vergote en Roos Hellebuyck uit Tielt.

Dag 1: Nadat we Jef en Roos op het vliegveld van Girona hadden afgehaald, hebben we een wandeling gemaakt doorheen het oude stadscentrum van Girona. Met de nodige uitleg over de geschiedenis, de gebouwen, straten en bruggen over de Oñar kregen Jef en Roos een eerste indruk van deze provinciehoofdstad. De kleine steegjes in het joods gedeelte samen met de kathedraal lieten een onvergetelijke indruk achter. ’s Avonds hebben we de plaatselijke buurt verkend en zijn we via voetgangersbruggetjes over de talrijke kanaaltjes naar de plaatselijke luchthaven geweest. Hier beoefenen ze het parachutespringen en wordt in een luchttunnel het skydiving geoefend.

Dag 2: We bezoeken eerst Aiquamolls, een natuurpark van 5000 ha moerasgebied waar vele watervogelsoorten voorkomen. De ooievaars waren talrijk van de partij. Diezelfde dag hebben we nog een tocht gedaan langs de Fluviá, één van de 3 grote rivieren in de Ampurdánvlakte. ’s Avonds zijn we een pasje gaan dansen en hebben we van de Spaanse Paso Doble genoten.

Dag 3: Ditmaal zijn we op fietstocht gegaan naar de badplaats Rosas, waar we langs het strand tot aan de vismijn hebben gefietst. Daarna hebben we onze fietstocht verder gezet naar Castelló d’Empúries, waar we tevens een stadswandeling maakten met de nodige uitleg.

Dag 4: Met de fiets naar Perelada geweest, gekend om zijn wijn en cava. Ook hier deden we een kleine stadswandeling. Om onze honger te stillen zijn we naar een typisch Spaans restaurant geweest om aan te schuiven aan het buffet. Daar konden we naar hartenlust proeven van de vele soorten tapas, Spaanse hoofdgerechten en desserts. De crème Catalan viel duidelijk in de smaak.

Dag 5: Het kustplaatsje Cadaquès bezocht en naar het woonhuis van Dalí in Port Lligat geweest.

Dag 6: Natuurlijk hebben we in Figueras ook het museum van Dalí bezocht. Deze eigenzinnige man had blijkbaar meer in zijn marge dan alleen maar schilderen. De wondermooie juwelen die hij ontwierp waren adembenemend. Ook hebben we de wekelijkse markt in Figueras bezocht.

Dag 7: In Ampuriabrava gebleven om wat cadeautjes te kopen en wat rond te kuieren o.a. langs de haven waar boten van allerlei grootte te bewonderen waren. Ook werden er al tal van boten in het water gelaten met de havenkraan. Die avond zijn we vroeg gaan slapen omdat we de dag nadien zeer vroeg uit de veren moesten om Jef en Roos naar het vliegveld in Girona te brengen.

Dag 8: Vroeg uit de veren, koffers inladen en naar het vliegveld gereden. Nog een dikke omhelzing en afscheid nemen van Jef en Roos. In het naar huis rijden konden we terugblikken op een geslaagde ontmoeting met Jef en Roos.

Met de goedkeuring van Jef en Roos eindigen we met hun bedankbriefje:

Beste Hugo en Ann

Nogmaals dank je wel! Jullie waren uitstekend en vriendelijk gezelschap en goede gidsen. Ann een goeie kok. Dank je dat je met mij rekening hield! We hebben een mooie vakantie achter de rug en door jullie toewijding aan de streek hebben we dan ook veel gezien op deze korte tijd.

Jullie brachten ons waar we maar wilden, deze vakantie is een aanrader voor elke wandelaar, fietser en vakantieganger.

We zullen deze positieve vakantie aan iedereen aanraden!

Hugo, Ann jullie zijn een goed team en organisators van de gedane uitstappen!

Vriendelijke groeten Jef en Rose

Dag1-01-Girona kathedraal