René Mertens wandelpad

René Mertens wandeling Affligem

René Mertens wandeling Affligem:

natuur, historisch erfgoed en kunst (9,4 km)

Deze suggestiewandeling loopt over het grondgebied van Affligem en de deelgemeente Essene, ten noorden van de E40 autoweg, langs plaatsen waar heemkundige en folklorist René Mertens (1903-1995) gewoond heeft. Doorheen een streek die vroeger bezaaid was met hoppevelden. In het begin van de zeventiger jaren van de vorige eeuw waren er alleen al rond Essene een twintigtal hectaren aan hoppevelden. Maar die tijd is lang voorbij en enkel een zeldzaam perceel herinnert aan dat verleden. Er zijn heel wat bezienswaardigheden onderweg maar spijtig genoeg zijn enkele daarvan, zoals de beeldentuin van centrum De Montil, niet langs het parcours gelegen. Pluspunten zijn de talrijke groene zones en het heel mooie knuppelpad op het einde. Minpunten zijn het asfalt van de Brukersebaan, Eksterenberg, Molenstraat en de drukke Ternatsestraat. Ook de autoweg E40 zorgt een tijdje voor storend geluid.

De wandeling

De oorspronkelijke bewegwijzering van deze wandeling was met een zeshoekig bord met rode opdruk. En daarvan hebben we langs het parcours nog welgeteld één exemplaar teruggevonden, namelijk in het bosje (Geertruidebaan) na Blakmeers.

We vertrekken aan de Onze-Lieve-Vrouwkerk van Essene, een deelgemeente van Affligem. Op het kerkplein staat een beeld van een pap-etende Essenaar, verwijzend naar de spotnaam van de inwoners. Op de achtergrond zien we de O.-L.-Vrouw kerk met een zandstenen toren uit de 13de eeuw.

De kerk is zondagnamiddag van 14 tot 16 u. geopend voor het publiek. Wij vertrekken toevallig zondag om 14 uur voor onze wandeling en profiteren van de gelegenheid om een foto van het interieur te maken.

We verlaten de Assestraat voor een voetweg richting kerkhof en knooppunt 109. Een bord informeert ons over het vlakbij het centrum van Essene nieuw aangeplante Pelinkbos.

Aan het knooppunt stoppen we even bij de O.-L.-Vrouwkapel of Veldkapel, oorspronkelijk uit 1860 maar vernield en heropgebouwd in 1939.

Voorbij het kerkhof gaat het bergaf over het asfalt van de Brukersebaan.

Er komt beterschap na het kruisen van de Fooststraat met eerst een pad door een aardappelveld en na een bocht een lommerrijk klimmend pad.

Op de Eksterenberg slaan we rechtsaf en gaan rechtdoor tot knooppunt 108.

Daar gaat het linksaf over de Groenstraat tot knooppunt 106.

De Kasteelstraat naar links en Blakmeers naar rechts brengen ons aan knooppunt 107.

Naast de zijmuur van het historische Hof te Blakmeers (dat we spijtig genoeg niet kunnen zien) dalen we af naar de vallei van de Okailbeek.

Na deze Blakmeersweg nemen we links de Geertruidebaan door het bos.

Aan het Sint-Gertrudis kapelletje nemen we links de Molenstraat, waarvan we het asfalt ruim vijfhonderd meter volgen.

Dan nemen we rechtsaf de Rabauwweg, die ons door de velden voert.

Die weg gaat over in de Langeweg die we volgen tot de Lombeekstraat.

Die straat brengt ons eerst linksaf, dan rechtsaf en tenslotte nog eens linksaf op de Paddeputstraat. Die we inslaan om bijna dadelijk rechtsaf een veldweg te nemen.

Na wat bochten en langs een industrieel gebouw nemen we links de Hauwijkstraat.

Op de drukke Ternatsestraat die we over driehonderd meter naar rechts nemen is er gelukkig een voet/fietspad.

Dan nemen we links de landelijke Kerlemeers weg langs de Overnellebeek tot aan knooppunt 109, waarna we Kerlemeers nog zeshonderd meter blijven volgen tot op de Horekenstraat.

We kruisen deze straat schuinrechts en volgen opnieuw Kerlemeers tot voorbij knooppunt 110 en de Burgemeester Wambacqstraat.

We blijven even op deze straat richting het Pelinkbos om dan rechtsaf het bos in te gaan.

Waarna het hoogtepunt van deze wandeling volgt: we slaan linksaf om een zowat driehonderd meter lang knuppelpad te volgen dat zich door het bos slingert.

We verlaten het bos door linksaf het pad “Den Dam” te volgen.

De Assestraat en Kerlemeers brengen ons tenslotte weer bij de Papeters op het Kerkplein.

Hier eindigt deze mooie wandeling met heel wat groen en onverharde paden maar naar onze smaak toch nog iets teveel asfalt.

INFO

De kaart als PDF & de route als GPX downloaden kan op de site van Toerisme Vlaams-Brabant:

www.toerismevlaamsbrabant.be/producten/wandelen/ren-mertenswandeling/

Je vindt de gedetailleerde route als Wandelkrant-suggestiewandeling terug op RouteYou:

www.routeyou.com/nl-be/route/view/7815174/wandelroute/wandelkrant-essene-rene-mertens-wandeling

Heel veel achtergrondinformatie over de bezienswaardigheden langsheen het parcours is te vinden op de site van de gemeente Affligem:

www.toerismeaffligem.be/wandelen/mertens.php

Deze wandeling is volledig te volgen via de knooppunten van het Wandelnetwerk Brabantse Kouters. Vanaf het Kerkplein van Essene volg je richting knooppunten 109, 108, 106, 107, 111, 110 en tenslotte weer 109 tot op het Kerkplein.

Er is voldoende parking in de omgeving van het kerkplein.

Essene is met het openbaar vervoer te bereiken via buslijn 625 Pamel-Liedekerke-Essene van De Lijn (halte aan de kerk). Maar niet op zaterdag & zondag. Info: www.delijn.be/nl/lijnen/lijn/3/625.

Reportage: Gilbert Roels. Foto’s: Gilbert Roels en Jan Teugels.