Reichensteinhuette

Maandag 12 augustus 2013: Reichensteinhütte

Bekijk ook het fotoalbum eens:

Deze morgen zijn we er vroeg bij, want er staat ons een lange en zware tocht in het verschiet! Om iets na negen vertrekken we vanaf de parking aan Präbichlerhof, die vandaag (maandag) en morgen rustdag heeft (in het volle zomerseizoen …). Een deel van de parking is gereserveerd voor de hotelgasten, een ander deel voor de wandelaars die hier vertrekken naar de hut. De wegwijzer geeft 2.5u aan, maar gisteren avond zijn we hier al even komen verkennen en vertelden wandelaars ons dat je er zeker een uurtje mag bijtellen. Wat achteraf gezien ook correct zal zijn, tenminste voor de doorsnee wandelaar die ook geniet van het uitzicht onderweg. Ezels met oogkleppen op kunnen het wel halen op 2.5 uur. Achter het hotel om begint de beklimming al dadelijk. Iets verderop gaat het een steile helling op door een alpenweide met begeleiding van de inheemse koeien. Nadien volgt een pad langs de flank op, tot we aan de kiezelweg aankomen (die we bij het terug naar beneden wandelen straks zullen nemen). Na een korte klim, komen we aan op een kom waarbij we iets dalen om nadien tegen een bergflank omhoog te wandelen tot over een kam heen. Op dat moment zien we ook de ijzererts mijn liggen. Van hieruit heb je een zicht tot aan de Leopoldsteinersee. Beneden zien we Eisenerz liggen, het mijnstadje. We wandelen langs de andere flank een heel stuk verder, lichtjes stijgend. Vervolgens komt er een lastiger stuk waarbij we over een aangrenzende bergflank zigzaggend omhoog gaan richting hut. Als de hut uiteindelijk in ons vizier komt, is het nog een heel stuk te gaan. Maar uiteindelijk halen we het wel. De hut ligt op een vlak plateau, iets verderop kan je nog naar een kruis gaan, maar daar bedanken we vandaag voor. De bewolking neemt weeral fel toe, en we willen veilig de afdaling inzetten. In de hut kan je de rook snijden met een mes. In dit Bundesland van Oostenrijk is er nog geen rookverbod, maar zijn er wel zware debatten bezig zoals we kunnen horen op de radio in het nieuws. We kiezen voor de niet rokers kamer, die wel aanwezig is, maar niet verwarmd. Gelukkig brengt de chef ons een opkikker, een schnaps van het huis. Nadien volgt een stevige brok koolhydraten. Zo komen we terug op krachten. Bij het verlaten van de hut maken we nog enkele foto’s in alle richtingen, ook richting Vordernberg. Door de opkomende bewolking gaan we niet naar het kruis, maar zetten de afdaling in, die ruim 2.5 uur zal duren. Zo belanden we terug aan de parking. Vanop de parking zien we aan de overkant van de hoofdweg ons chalet liggen, naast de andere chalets. Het was een zware wandeling waarbij ik ook een verkoudheid heb opgelopen. Was ik nu een rokertje geweest, dan had ik mij lekker kunnen opwarmen in de berookte hut. Tegen de avond komen er weer regenbuien over, en voor morgen voorspellen ze hier niet veel goeds. Goed dat we al een plaatsje gereserveerd hebben gekregen voor Abenteuer Erzberg morgenvoormiddag. Ook Stift Admont is de moeite waard om te gaan bezoeken nu dat we toch in de omgeving zijn. En als mijn verkoudheid er niet beter op wordt, vertrekken we gewoon een dagje vroeger naar huis.

De GPS Track kan je hier gratis op De Wandelkrant als een GPX bestand downloaden!

Afstand tot de hut vanaf de parking: 4.6 km en 850 hoogtemeters | Hoogte bij de start: 1270 m | Hoogte bij aankomst: 2130 m | Benodigde tijd enkel: 3u 18min | Start: 09u10 | Rust: van 12u27 tot 14u | We hebben nog een 100 m verder gewandeld tot aan het gedenkkruis| Afstand terug: 4.7 km | Bendoigde tijd afdaling: 2u 30min.