Petrus Ascanus

Petrus Ascanus wandeling

De Petrus Ascanus wandeling in Bekkerzeel-Asse:

naar de heimat van een martelaar van Gorkum (11,5 km)

Deze wandeling dankt haar naam aan de uit Asse afkomstige Peter Van der Slachmolen, beter bekend als Franciscaans lekenbroeder Petrus Van Assche (genoemd naar zijn geboortedorp) of met de Latijnse naam Petrus Ascanus. Hij is vermoedelijk geboren in 1530 in het gehucht Tenberg. Hij trad in het klooster van de minderbroeders in het Nederlandse Gorkum in (nu Gorinchem). In 1572 vielen de protestantse watergeuzen het klooster binnen en namen de monniken mee naar Den Briel waar ze gevangen gehouden werden en gemarteld om hun geloof af te zweren. Op 9 juli 1572 werd Petrus Ascanus, samen met achttien medebroeders door de Calvinisten opgehangen. Er is dus weinig veranderd in de loop van de geschiedenis… Toen vermoordden katholieken en protestanten elkaar, nu doen Sjiieten en Soennieten hetzelfde…

De martelaren van Gorkum werden in 1967 heilig verklaard.

In Asse herinneren onder andere het Petrus Ascanus instituut (nu omgedoopt tot de Sint-Martinusscholen), een kapel en de Petrus Ascanusstraat aan de bekende Assenaar.

De wandeling

We starten aan knooppunt 230 aan de 18de-eeuwse Sint-Godarduskerk van Bekkerzeel. Een ouder bord (met wel de juiste afstand) toont het parcours.

Voor de kerk zien we een merkwaardig kruisbeeld met een oude tekst die (wellicht tevergeefs) oproept tot wijsheid in het hart van de volkeren… .

We slaan de Sint-Godardusstraat in en op eerste splitsing volgen we die naar rechts. De zeshoekige bewegwijzering stuurt ons naar links,

waar we meteen al op een smal pad tussen een boomgaard en de velden belanden.

Het pad buigt af, daalt en wordt nog smaller en meer overgroeid.

We slaan scherp linksaf en het pad wordt hier zelfs wat avontuurlijk.

We komen op de Zittert-straat, waar we links moeten afslaan.

Vervolgens nemen we rechtsaf “Poel” tot aan knooppunt 231.

We volgen nog een stukje deze Poel-weg om dan links een brede, krinkelende veldweg te nemen.

De veldweg wordt ruwer en smaller en brengt ons een opeenvolging van panorama’s en met veldbloemen afgezoomde wegen.

Om tenslotte knooppunt 233 op welgeteld 64 meter hoogte te bereiken.

Er volgt nu eerst een afdaling met weids uitzicht,

waarna we de klim van de Kattenberg aanvatten. Langs die Kattenberg genieten we van wilde paars-roze bloemen, die na het nodige opzoekingswerk de Lathyrus latifolius of meerjarige reukerwt blijken te zijn. Ze doen hun naam echter geen eer aan, want in tegenstelling tot de eenjarige reukerwt geuren ze niet.

Aan knooppunt 235 nemen we linksaf de Petrus Ascanusstraat en die brengt ons na nog wat stijgen aan de Petrus Ascanus kapel van Ten Berg uit 1891, met 76 meter meteen het hoogste punt van deze wandeling.

Binnen in de kapel vernemen we meer over de heilige.

We verlaten de Ascanusstraat voor een dalende veldweg met mooie uitzichten.

We dalen verder af langs de Lantierenhoutweg en bereiken de Terlindenvijverstraat, zo genoemd naar een paar vijvers die zich hier bevinden.

Een smalle, klimmende veldweg brengt ons aan knooppunt 236.

Langs de Terlindenweg, een vijver en Hoogpoort is het weer dalen naar de Mazier weg, waar we de geelrode bewegwijzering van de streek-GR Groene Gordel terugvinden.

Langs de Mazier steken we de nieuwe Molenbeek over

en komen zo op de mooie dreef van de Bruggeveldstraat.

Tussen de bomen door krijgen we links in de verte zicht op het kasteel Nieuwermolen.

Op het einde van de Bruggeveldstraat komen we op de Waterkant, waar een eenvoudige Mariakapel het lawaai van de E40 trotseert. Wij zijn ondertussen op het grondgebied van Sint-Ulriks-Kapelle (gemeente Dilbeek) beland.

Met zicht op de vrachtwagens op de E40 slaan we hier linksaf.

De Waterkant gaat weer over in de Bruggeveldstraat en links zien we de poort en toegangsdreef van kasteel Nieuwermolen.

We blijven de Bruggeveldstraat verder volgen tot op de Assestraat, waar we linksaf nemen.

Hier is het oppassen geblazen. Op de plaats waar de Assestraat overgaat in Vrijthout moeten we aan knooppunt 234 rechtsaf het pad nemen. Terwijl er amper 50 meter verder langs Vrijthout een wegwijzer van het Petrus Ascanuspad ons via de Kapelleweg naar rechts stuurt

en eveneens richting knooppunt 233 (waar we eerder vandaag als voorbijkwamen).

Wie dus knooppunt 34 voorbijloopt en de Kapelelweg ingaat, wordt wat later geconfronteerd met een tilt geslagen Ascanus-wegwijzer.

Het oude parcours van het wandelpad is hier verlegd. Volg dus nu richting knooppunt 234,

steek nogmaals de Nieuwe Molenbeek over en als beloning krijg je een mooi paadje dat je opnieuw op de Assestraat brengt.

Ook hier is de oude bewegwijzering fout want die stuurt je een doodlopend stuk Assestraat in tot aan de Onze-Lieve-Vrouwekapel aan de E40.

Wandelvereniging Manke Fiel liet ons weten dat de gemeente Asse beloofd heeft de bewegwijzering in de toekomst te zullen aanpassen.

We volgen hier de asfaltweg (richting knooppunt 230) die overgaat in een paadje links van de Assestraat, die hier een soort viaduct vormt.

Van de Kloosterweide trekken over veldwegen en een uitgespoeld pad via de Kloosterweideweg naar de Notelaarstraat.

Die straat volgen we naar rechts tot we aan ons startpunt, de Sint-Godarduskerk van Bekkerzeel komen.

Aan knooppunt 230 eindigt deze mooie, zeer landelijke en interessante wandeling. Zonder het storend geluid van de E40 zou ze perfect geweest zijn.

INFO

De kaart als PDF & de route als GPX downloaden kan op de site van Toerisme Vlaams-Brabant:

Je vindt de gedetailleerde route als Wandelkrant-suggestiewandeling terug op RouteYou:

Deze wandeling is volledig te volgen via de knooppunten van het Wandelnetwerk Brabantse Kouters. Je start aan de kerk van Bekkerzeel aan knooppunt 230 en wandelt achtereenvolgens naar de knooppunten 231, 233, 235, 236, 234 en tenslotte weer naar knooppunt 230.

De wandeling is op de meeste plaatsen bewegwijzerd met zeshoekige bordjes met rode opdruk. Een initiatief van de gemeente Asse en wandelvereniging Manke Fiel. Maar hier en daar ontbreekt wel een bordje of staat het niet meer in de juiste richting of staat het zelfs fout. Het is dus raadzaam om op de knooppunten of je download te vertrouwen.

Parkeren kan aan de kerk van Bekkerzeel.

Het is een erg landelijke en golvende wandeling (110 hoogtemeters) met soms smalle, deels overgroeide paadjes. Waar men hier en daar moet opletten voor boomwortels. Stevige wandelschoenen zijn dus geen overbodige luxe.

Reportage: Gilbert Roels

(met dank aan Louis Thielemans & Eric Willocx en speciale dank aan Ilse Van de Vloet van Natuurpunt voor de botanische input)