Kruisborre

Kruisborre wandeling

De Kruisborre wandeling Asse: heuvelachtig, groen en veel kapelletjes (9 km)

Deze wandeling vindt haar oorsprong in een middeleeuwse bedevaartroute, de “kapellekesweg”. Met de bekende Kruisborre kapel als eerste van een reeks kapelletjes. De kapel uit 1622 is beschermd erfgoed. De andere kapellen werden achteraf geschonken door bedevaarders. Een paar jaar geleden kregen alle kapellen nog een grondige restauratiebeurt,

De wandeling start op de Hopmarkt in Asse. Hop speelt een grote rol in de geschiedenis en de folklore van deze gemeente in de noordelijke uitlopers van het Pajottenland. Ooit was het landschap in de streek bezaaid met hopvelden. Waarvan er nu, eerder symbolisch, maar een paar strookjes overblijven. De hopduvelfeesten en de tweejaarlijkse hopduvelstoet houden de folklore in Asse wel levendig.

Het landschap is zeer golvend, met veel groen en weidse panorama’s. Houdt rekening met een paar stevige klimmetjes, alles samen goed voor welgeteld 101 hoogtemeters. Voorzie ook stevige wandelschoenen want sommige paadjes hebben een wat avontuurlijk karakter. En dat de wegen en paden een geliefkoosd terrein zijn voor mountainbikers doet de toestand ervan geen goed.

De wandeling

We gaan van start aan knooppunt 20 aan de Hopmarkt en volgen de zeshoekige rood-witte bordjes.

Langs de Arsenaalstraat, een groene voetweg en een zijstraat van Vronemeers komen we op Boekfos (grote parking).

De naam verwijst naar een beukenbos. Vanop Langevijver brengt een mooi pad in het groen ons naar Witteramsdal, een straat die we naar rechts volgen. Voorbij de bocht slaan we linksaf naar knooppunt 237.

Een smal, grasrijk pad brengt ons op de Terlindenweg.

Daar slaan we linksaf, richting knooppunt 236.

Vroeger woonde in deze straat (huisnummer 122) de onlangs 100 jaar geworden schrijver Aster Berkhof (bekend van o.a. zijn boek “Veel Geluk Professor”, dat verfilmd werd).

Wat verder merken we op dat Toerisme Vlaams-Brabant sommige bewegwijzeringspaaltjes nog een extra functie geeft, namelijk die van insectenhotel.

Aan knooppunt 236 nemen we rechtsaf een pad dat ons naar de Muzeumstraat voert. De straat is genoemd naar het volkse en rariteiten museum van volksfiguur Manke Fiel, die in deze straat woonde. De woning en het museum zijn spijtig genoeg afgebroken.

De Muzeumstraat geeft uit op de Mazier, die we naar rechts volgen.

In deze omgeving kunnen we nog maar eens genieten van het mooie, glooiende landschap.

We slaan nu links de veldweg in.

Vanuit verschillende richtingen lopen smalle wandelpaden richting de Kruisborrekapel en de heilige bron. De paden passeren langs achtertuinen en boomgaarden op de rand van de Kruisberg en bieden open uitzichten rondom. Veel van deze wegen dragen de naam “Kruisborreweg”.

Ons pad brengt ons naar het hoofddoel van de wandeling, de Kruisborre kapel.

Een infobord vertelt ons meer over de geschiedenis van de kapel.

Achter de kapel merken we tussen de bomen een schilderachtige poel op, die mee gevoed wordt door de Kruisbron.

We vervolgen ons pad over de Kruisborreweg.

En maken kennis met nog twee andere kapellen.

Onze weg tussen de weiden …

krijgt al vlug een avontuurlijk karakter …

…en brengt ons aan het zogenaamde “Kruis van Sjat”.

Dit is een houten kruis met een Christus in smeedijzer. Tijdens de Tweede Wereldoorlog gesmeed door Sjat, alias Louis Moerenhout (1868-1957), smid en wagenmaker in dit gehucht. En bouwkundig erfgoed sinds 2009. Het kruis verwijst naar de legende van de miraculeuze kruisen van Asse.

Er volgen nog twee kapellen op ons pad.

Tot we aan de laatste kapel komen, toegewijd aan Sint-Antonius, vlakbij de Edingsesteenweg.

Aan de overzijde van deze drukke steenweg ligt de afspanning “De Koekoek”. Een oude volksherberg die nu gerenoveerd is maar waar je nog steeds terecht kan voor de plaatselijke specialiteiten geuze en kriek.

We gaan aan de overkant van de steenweg een pad in dat eerst nog door het Morettebos loopt en daarna door de velden. Blijkbaar erg populair bij mountainbikers.

We komen aan knooppunt 241 en na wat zigzaggen bereiken we de Moretteweg.

Een houtsculptuur van de kunstenaar Bert Van Den Broeck uit Asse herinnert ons nog eens aan volksfiguur Manke Fiel.

In de Heedstraat komen we in het gehucht Asbeek.

Links van de straat zien we imposante Hof te Asbeek, ook bekend als Hof van Montenaken en Bastenakenhof. Het is een voormalig pachthof van de abdij van Affligem. De gebouwen dateren uit de 18de en 19de eeuw.

Aan knooppunt 242 volgen we rechts de Geertskouter en aan knooppunt 240 nogmaals rechts een grintweg die richting Platijnstraat loopt.

Ons parcours loopt hier samen met de roodgeel bewegwijzerde streek-GR Groene Corridor.

Op de Platijn slaan we linksaf en beginnen de klim naar de Keierberg.

Een bord van het Regionaal Landschap Groene Corridor (nu Brabantse Kouters) wijst er ons op hoe adembenemend mooi de streek rond Asbeek wel is.

We blijven Platijn volgen tot knooppunt 239.

Daar nemen we rechtsaf een mooi pad dat ons eerst langs een bosje in de vallei van de Broekebeek en dan door de velden tot op de Broekeweg brengt.

Een omleidingsbord stuurt ons via Ten Broeke naar de Nieuwstraat.

En vervolgens langs de Bloklaan en de Sint-Martinusstraat naar de gelijknamige parochiekerk van Asse.

Tenslotte belanden we op de Markt, een geliefkoosde plek voor liefhebbers van eten & drinken en terrassen. De oudste woning is die van notaris Stas, opgetrokken in Spaanse stijl. Op de markt staat ook het Hopduvelmonument.

Aan knooppunt 20 eindigt deze erg mooie en interessante wandeling.

INFO

Een folder van de wandeling kan je downloaden op de website van Toerisme Vlaams-Brabant:

Je vindt de gedetailleerde route als Wandelkrant-suggestiewandeling terug op RouteYou:
www.routeyou.com/nl-be/route/view/7305624/wandelroute/wandelkrant-asse-kruisborre-wandeling

De Kruisborrefolder kan je hier downloaden als een PDF:

Deze wandeling is volledig te volgen via de knooppunten van het Wandelnetwerk Brabantse Kouters. Je start op de Hopmarkt van Asse (knooppunt 20) en wandelt achtereenvolgens naar de knooppunten 237, 236, 241, 242, 240, 238, 239 en tenslotte weer naar knooppunt 20 (Hopmarkt).

Parkeertip: in het centrum van Asse is het overal betalend parkeren. Er is een grote gratis parking aan de Boekfos, vlakbij het parcours tussen de knooppunten 20 en 237.

Reportage: Gilbert Roels

(met dank aan Louis Thielemans en Eric Willocx)