Kreta

Kreta: wandelingen vanaf B&B Footscapes of Crete

Onze wandelreporter René Luijsterburg was te gast op Kreta bij Footscapes of Crete. Hieronder kan je al zijn wandelbelevenissen nalezen met bijhorende fotoalbums. In een vorige Wandelkrant Wintereditie kan je ook de reportage nalezen via deze weblink.

Dag 1: Wandeling naar Kastellos en Armeni

De eerste wandeling zit erop, we hebben vandaag ± 15km gewandeld in de omgeving van Footscapes (of Crete) en hebben hierbij de dorpen Kastellos en Armeni aangedaan.

Bekijk ook het fotoalbum eens met één klik op onderstaande foto:

Kreta-dag1Om half tien zijn we gestart en eerst een stuk over de Europese Wandelweg E4 gelopen tot aan het gehucht Monopari. Hier bezochten we het kleine kerkje Agios Georgos. Daarna zijn we naar Ano Valsamonero gewandeld, waar we bij de plaatselijke Kafenion een kopje Griekse koffie hebben gedronken. Onderweg hebben we nog van een granaatappel gesnoept. Ook hebben we nog even gekeken in de plaatselijke Raki stokerij, dat stoken begint meestal 6 tot 8 weken na de druivenpluk, mogelijk al aanstaande zondag.

We doken de rotsige paden in en bezochten de ruïne van het Castel Bonriparo. Gebouwd door de Genuaanse piraat Henry ( Enrico) Pescatore in de 12e eeuw. Het was even stevig klimmen en klauteren.

Daarna gingen we op weg voor onze lunch in Armeni en kwamen langs de kerk met de bron van Kastellos, Agia Pareskevi, met heel veel oude abelen. In de taverne in Armeni nuttigden we de lunch met overheerlijke streekgerechten en als afsluiting een glaasje Raki, de nationale drank van Kreta. Na de lunch zijn we op ons gemak weer terug gelopen naar ons verblijf Footscapes of Crete, met nog een stevige klim de heuvel op.

Als afsluiting van de dag gaan we vanavond eten bij Vassilis in zijn taverne, (Castello taverne) dus dat wordt weer afdalen naar het dorp.

Dag 2: Frescowandeling

Download hier (rechtsklik op “hier” en kies “Link opslaan als” ) het GPX bestand.

Van Mixorouma -> Mourne -> Frati -> Agia Pelagia -> Mixorouma. Onderweg kwamen we veel kleine kerkjes tegen met soms zeer oude fresco’s.

Kreta-dag2

Met de auto zijn we naar Mixorouma gegaan samen met Jeroen, de Nederlandse uitbater van Footscapes of Crete, en na een zeer steile afdaling hebben we de auto geparkeerd bij de rivier Megalos Potamos. Van hier uit zijn we gestart met onze wandeling richting Mourne. Al direct begonnen we goed te stijgen over een breed pad, wat steeds smaller werd, tot we boven weer op de hoofdweg aankwamen in Mourne. Net buiten Mourne bezochten we de plaatselijke begraafplaats met kerkje waarin fraaie fresco’s. We keken ook even in het knekelhuis met helaas veel afval.

Hierna gingen we op weg richting Frati, dit dorpje ligt op een helling bij een grote berg (Oros Xird). Via een flinke omweg met constant zicht op de hoge en ruige bergen en mooie vergezichten stopten we onderweg bij 2 zeer oude kerkjes, waarvan één er nog fresco’s had. We daalden verder af naar de rivier de Megalos Potamos, dit was het laagste punt. Om terug in Frati te komen was het weer stijgen. Na een pittige klim konden we in Frati gaan lunchen zoals de Kretenzers dat doen.

Na de lunch wandelden we over de berghelling naar Agia Pelagia, waarbij we een prachtig zicht hadden op de weg naar de zuidkust die door een kloof ging. We liepen rond de berg en kwamen weer bij 2 kerkjes, deze waren beide gerestaureerd. Er was ook een nieuw fresco.

Na Agia Pelagia moesten we over de drukke weg richting Spili door het dorp Mixorouma. Als laatste was er nog de afdaling richting de rivier waar onze auto geparkeerd stond.

Het was weer een schitterende dag met heel veel mooie indrukken.

Dag 3: Op pad naar Eleutherna en het Arkadi klooster

Bekijk ook het fotoalbum eens met één klik op onderstaande foto:

Kreta-dag3Na een rit over de snelweg tot net voorbij Rethymnon gaan we van de snelweg af en gelijk bergop. Via een zeer bochtige weg komen we bij de afslag voor het Arkadi klooster. Hier gaan we langs op weg naar Eleutherna eigenlijk Archea Eleutherna, want we willen gaan wandelen in het gebied van het oude Eleutherna (Nederlandse naam: Elefterna). Het oude Eleutherna stamt uit de 9e eeuw voor Christus.

We parkeren de auto bij het nieuwe Museum Of Ancient Eleutherna en gaan daar de vallei in, waar we vandaag de volgende dingen zien: Necropolis(begraafplaats) van Orthi Petra, een oude watermolen (tijd onbekend), de oude Hellenistische brug, de Acropolis (Bovenstad) en de oude benedenstad bij Katsivelos, de oude cisternen (ephoreia) voor de watervoorziening en als laatste nog een oude bron. We wandelden door de vallei met regelmatig veel klimmen en klauteren. De vergezichten waren geweldig en ik wist niet dat Kreta zo groen was. Bijna de gehele route volgden we het Europese Wandelpad E4, dat dwars door Kreta loopt.

Na de wandeling van 6,5 km zijn we gaan eten bij Taverne Panorama met geweldig zicht op de vallei. Na het eten was het tijd voor het museum (met gratis inkom). In het museum werd het volgende filmpje vertoond:

Als laatste brachten we op de terugweg nog een bezoek aan het Arkadi klooster.

Dag 4: Kloofwandeling

Bekijk ook het fotoalbum eens met één klik op onderstaande foto:

Kreta-dag4Vandaag hebben we een wandeling gemaakt in het meest ruige gebied tot zover, maar wel een imponerend gebied met behoorlijke hoge bergen. We hebben vandaag gelopen langs de kloof van de rivier Megalo Potamos naar het palmenstrand waar de rivier uitkomt. Daarna zijn we naar het Preveli klooster gegaan. Na het bezoek aan het klooster zijn we aan de andere kant van de kloof teruggelopen naar ons startpunt.

Ons startpunt voor vandaag was bij de Gefyra brug bij taverne Gefyra Preveli. Hier gingen we langs de Megalo Potamos lopen. Na verloop van tijd gingen we omhoog bij een oude Ottomaanse brug en klommen hoger op de rand van de kloof van de Megalo Potamos. Op sommige stukken was het vrij moeilijk, maar nooit gevaarlijk. We hadden prachtig zicht rondom, vooral de hoge bergen achter ons waren indrukwekkend. Hoe verder we kwamen hoe ruiger het landschap. We wandelden door een landschap met allemaal zeeajuinen en verdorde struiken richting de zee, maar we hadden nog een berg voor ons staan. Daarna hadden we eindelijk zicht op de zee bij de zuidkust. Na nog wat klauterwerk kregen we voor het eerst zicht op het Preveli-strand ook wel bekend als palmenstrand en daalden af naar de zee en de monding van de Megalo Potamos. Hier hielden we in de strandtent onze eerste stop, maar we moesten wel eerst door de rivier waden om er te komen. Na de koffie gingen we naar het palmenbos aan de oever van de rivier. Het werd langzamerhand drukker op het strand, dus tijd voor ons om te vertrekken naar het klooster Moni Preveli. Hiervoor moesten een paar honderd treden beklimmen, met onderweg veel strandgangers die naar beneden kwamen. Via het parkeerterrein liepen we over de verharde weg naar het klooster. Vlak voor het klooster staat een groot oorlogsmonument van de Britten als dank aan de Kretenzers in de 2e Wereldoorlog.

Ook in het klooster werd aan dit stuk geschiedenis aandacht besteed. In de kloosterkerk staat een relikwie, in een kruisbeeld zit een splinter van het kruisbeeld van Christus. We zagen nog één van de overgebleven monniken uit het klooster en konden deze nog snel op de foto vast leggen.

Het werd een beetje druk in het klooster, er kwamen 3 bussen met Russen binnen, dus alweer tijd om te vertrekken voor de laatste etappe. Via de hoofdweg liepen we terug naar de kloof. Over een breed zandpad met een haag van oleanders ging het richting de kloof. Bij de kloof zijn we nog even naar de uitzichtpunten gelopen. Hier zagen we aan de overkant, daar waar wij in de ochtend hadden gelopen, nog een 2-tal wandelaars. Zwaaien dus maar en elkaar natuurlijk op de foto zetten.

Na de uitzichtpunten liepen we weer op het juiste pad naar de hoge bergen, dit was voor ons de juiste richting. Regelmatig hadden we prachtig zicht op de kloof ver onder ons.

Het pad werd langzamerhand wat breder en we kwamen weer langs een van de vele kerkjes. Hier hielden we even een drinkpauze. Nog een klein stukje restte ons van de Taverne Gefyra voor een kleine versnapering om de dorst te lessen.

Onderweg naar huis zijn we in de kloof nog even gestopt om een laatste blik te werpen op de rivier ver onder ons.

Weer een schitterende dag onder de deskundige leiding van onze gids Jeroen Wouters van Footscapes Of Crete.

Dag 6: Twee kloven wandeling: Kato Poros en Moundros kloof

Bekijk ook het fotoalbum eens met één klik op onderstaande foto:

Kreta-dag6Vandaag ben ik alleen met Jeroen een 2-klovenwandeling gaan wandelen. We zijn vertrokken in Moundros, een prachtig mooi bergdorpje. Op de zondag is er natuurlijk een kerkdienst, daar hebben we even binnen gekeken. Ook zijn we door het dorpje heen gelopen. Daarna gingen we op weg naar boven naar het verlaten dorpje Nisi. Daar hebben we een kerkje en de oliemolen van het dorp bekeken. Het dorp is in de vijftiger jaren verlaten en nu is het een echte ruïne.

Daarna op weg naar de kloof van Kato Poros. Deze kloof is wat je noemt een echte klauterpartij. In de kloof staan veel zeer oude platanen met de meest vreemde vormen. De wandeling ging bijna volledig door de bedding van het riviertje, gelukkig was er geen water. De wandelweg E4 loopt ook door de kloof.

Grote rotsblokken versperren soms de doorgang, dus links of rechts er over of langs heen. Bijna op het einde wordt de kloof steeds smaller en komen de rotswanden steeds meer tot elkaar, met hier een zeer nauwe doorgang. Aan het einde van de kloof op de verharde weg kwamen we een Duits koppel tegen dat de weg naar de kloof niet kon vinden. Nergens staat er hier bewegwijzering of markeringen.

Over de verharde weg ging het richting de Moundros kloof. Hier lopen we meer op de flanken van de kloof met veel losse stenen. Op het einde van de kloof nestelen de vale gieren. Hoog boven in de rotsen is hun start- en landingsbaan. We hadden vandaag geluk, want we zagen er 2 landen en weer opstijgen, een derde cirkelde boven onze hoofden. Via een ezelspaadje kwamen we weer in het dorpje Moundros. In de plaatselijke kafenion smaakte het biertje voortreffelijk. Daarna naar de auto en op weg naar Footscapes Of Crete.

Weer een prachtige wandeling met gids Jeroen van Footscapes Of Crete, die overal zijn verhaal over weet te vertellen.