Kravaal-Kartelo

Kravaal-Kartelo wandeling

Door twee bossen in het wandelnetwerk Brabantse Kouters op de grens van Vlaams-Brabant en Oost-Vlaanderen (12,8 km).

Krokegem is een gehucht (en gelijknamige parochie) behorende tot de gemeente Asse en gelegen langs de steenweg tussen Asse en Dendermonde. Krokegem – “daar gebeurt het” en “tussen Kravaal en Kartelo” zijn zowat de slogans van het dorpje.

Deze wandeling is een aanrader voor wie van open landschappen en bossen houdt. De beste periode is einde maart, begin april, wanneer de bosanemonen en -hyacinten in bloei staan. Het parcours is niet geschikt voor rolwagens en buggy’s en ook niet aan te raden na een periode van regen. Vooral het Kravaalbos kan er dan erg modderig bijliggen. Er komen ook enkele moeilijkere passages in voor en met 120 hoogtemeters is dit evenmin een lichte wandeling.

De route is op sommige plaatsen verboden (en ook ongeschikt) voor fietsers en mountainbikers.

De wandeling

Een erg zonnige en dus frisse zondagmorgen. Met de stille hoop al wat bloemen in de bossen te zien. Maar daarvoor blijken we uiteindelijk zeker een week te vroeg te zijn. Maar niet getreurd, we nemen richting knooppunt 21 en volgen de zeshoekige bordjes.

En steken achtereenvolgens de Dendermondsesteenweg en na een voetweg

de Gentsesteenweg over.

Dan gaat het resoluut de velden in

om aan knooppunt 21 rechtsaf te slaan. We volgen nu richting knooppunt 22.

Een grintweg voert ons met een bocht richting Asse-ter-Heide

waarbij we aan knooppunt 23 de Streek-GR Groene Gordel kruisen (die we later vandaag nog een stuk gaan volgen).

Aan de kerk van Asse-ter-Heide steken we voor de tweede keer vandaag de Gentsesteenweg over en nemen de Kapellestraat rechtdoor.

Aan knooppunt 24 slaan we rechtsaf en vervoegen dan de roodgele strepen van de Streek-GR Groene Gordel naar links, het Kravaalbos in.

We wandelen door dit mooie natuurgebied met links van ons een vijver.

Aan knooppunt 48 verlaten we de GR en slaan rechtsaf door een drassig deel van het bos, waarbij we af en toe verplicht zijn een alternatief pad tussen de bomen te volgen.

Na knooppunt 26 verbetert het pad en loopt hier mooi rechtdoor over de Groenedreef.

Aan knooppunt 70 verlaten we het bos. Ons pad langs de bosrand loopt hier samen met de plaatselijke Kersenwandeling.

We verlaten de Kersenwandeling op een plaats genaamd Schaapeusel en draaien rechts omhoog naar een bosje genaamd Kleigat.

Ons pad krinkelt hier avontuurlijk door het bosje, waar een boom af en toe een welkome houvast biedt.

Aan knooppunt 27 slaan we linksaf richting dorpskern van de Opwijkse deelgemeente Mazenzele. Waar we samen met het parcours van de Kersenwandeling de Dendermondsesteenweg oversteken (ook al voor de tweede keer vandaag).

Na knooppunt 7 vervoegen we vanaf knooppunt 718 op de Vossendries weer de streek-GR Groene Gordel.

Na de Vossendries volgt het Bladerenkwartier tot knooppunt 28 en dan verder langs de Puttenbeek, die hier vlakbij haar bron heeft.

Aan knooppunt 403 slaan we rechtsaf en nemen de Koereit, een wat vervelende betonweg die over een afstand van 800 meter zowat 14 meter klimt.

Bijna boven slaan we linksaf richting Kartelobos.

We gaan het bos in.

Ons wandelpad maakt een lus door het bos maar klimt hier eerst rechtdoor.

Onderweg zien we al de prille donkergroene bladeren van de boshyacinten pieken. Van bloemen is er echter spijtig genoeg nog geen sprake.

Vooraleer we rechts draaien krijgen we een mooi uitzicht op een enorm preiveld met daarachter het Heibos, een ander natuurgebied.

Even verder naar rechts bereiken we met 77 meter het hoogste punt van deze wandeling.

Langs de bosrand

dalen we af naar knooppunt 29, waar we de Koereit kruisen en via nog enkele veldwegen opnieuw het centrum van Krokegem en de parking aan de kerk en de parochiezaal bereiken.

INFO

Wie meer wil weten over Krokegem kan terecht op de website van het gehucht.

De kaart van de 12,8 km lange Kravaal-Kartelo wandeling kan je als PDF & de route als GPX downloaden op de site van Toerisme Vlaams-Brabant:

www.toerismevlaamsbrabant.be/producten/wandelen/kravaalkartelowandeling

Je vindt de gedetailleerde route vanzelfsprekend ook terug op RouteYou:

www.routeyou.com/nl-be/route/view/8579672/wandelroute/natuurwandelaars-wandelkrant-kravaal-kartelo-wandeling

De wandeling is een suggestiewandeling op het wandelnetwerk Brabantse Kouters van Toerisme Vlaams-Brabant. Vanaf de parking aan de kerk van Krokegem, steek je de steenweg over en volgt de knooppunten richting 21 – 22 – 23 – 24 – 48 – 26 – 70 – 27 – 7 – 718 – 28 – 403 – 29 en tenslotte opnieuw 21 tot op de parking.

Daarenboven is de wandeling bewegwijzerd met zeshoekige witte borden met de opdruk Kravaal-Kartelo wandelpad. Maar hier en daar ontbreekt er wel een bord, dus volg je maar best de knooppunten.

De bussen 23 en 24 van De Lijn (Asse-Dendermonde) stoppen aan de kerk van Krokegem.

Tekst & foto’s: Gilbert Roels.