Gemstal

Kleinwalsertal lente 2011 dag 3

GemstalMaandag 30 mei 2011

Gemsteltal

Net zoals gisteren schijnt ook vandaag het zonnetje al volle bak deze morgen aan een heldere hemel. We gaan het dus niet te gek doen vandaag en kiezen voor een wandeling grotendeels langs het verkoelende water op, de Breitach.

De wandeling vertrekt wederom vanaf onze FeWo. Dit is een ideale streek om zonder auto te bezoeken! Je kan zelfs met de trein tot het eindstation van Oberstdorf welk net over de grens ligt in Duitsland treinen en vervolgens met de Walserbus gebracht worden tot bijna aan je FeWo of hotel. Sommige hotels en FeWo bieden je zelfs een afhaalservice aan tegen een kleine vergoeding.

Net zoals gisteren lopen we even langs de straat verder naar beneden, waar we nu net voorbij gasthof Alpenblick, aan de bushalte, rechts afslaan naar de Breitach.

We volgen de Breitachweg dalinwaarts richting Baad tot we het bord Gemsteltal zien staan. Hier slaan we links af.

Beschut door bomen wandelen we verder langsheen een zijrivier van de Breitach tot we onbeschut in de open vlakte terecht komen van het Gemsteltal. We zien dadelijk een boerderij staan, de was hangt nog netjes te drogen in de volle zon.

Verderop zien we al de volgende almen liggen. De linkse en rechtse zijn al geopend, de achterste alm is pas enkele dagen later open. Onze keuze is dus beperkt tot 2 almen. Maar de linkse alm heeft zelfgerookt spek en eigen kaas. Dat wordt een eenvoudige keuze. En geen slechte keuze. Ook hier nemen we ruim de tijd om te genieten van al het lekkers in het mooie decor aan de Natur-Alm Gemstel.

Nadien wandelen we even verder om via een bruggetje te kunnen oversteken naar de overkant, waar we de andere alm passeren. Hier zit beduidend minder volk. Maar deze ligt strategisch ook iets minder goed. Enkel de wandelaars komende van de richting Baad passeren hier het eerst, al de anderen komen in princiepe eerst bij de andere alm voorbij…

Onderweg passeren we nog een Naturdenkmal van een Ahorn boom. Via de parallelweg komen we terug aan op de Breitachweg, waar we links afslaan richting Baad, het laatste dorp van het Kleinwalsertal. Lekker beschut door het bos en het verkoelende water van de Breitach bereiken we zo Baad.

We wandelen in Baad tot aan het kerkje, de Sint Martin Kapelle, oorspronkelijk daterend van 1636, maar die in 1851 vernield werd door een lawine en 40 meter verder, op deze plaats heropgebouwd werd.Na deze inkering wandelen we terug bergaf tot aan het einde van de hoofdweg, aan de rotonde, waar de bushalte zich bevindt.

Om de 10 of 20 minuten stopt hier een bus te Baad, afhankelijk van het sezoen. In het lokaal aan de bushalte ligt nog heel wat toeristische informatie en links en rechts ervan heb je nog een openbaar toilet. Vlak naast de bushalte ligt de betaalparking. Maar daar hebben we deze week geen last van. Onze auto krijgt (bijna) de gehele week vrijaf. De bus brengt ons tot het centrum van Mittelberg.

Van hier uit wandelen we terug naar ons huisje. Hiervoor slaan we weeral achter de kiosk af, naar beneden tot op de hoofdweg, en zo verder, net als gisteren. Wanneer we aankomen zien we een tweede Belgische auto staan aan onze FeWo. We worden in het Vlaams begroet door een koppel zittend in de tuin. We maken al dadelijk kennis met hun, en nodigen hun s’avonds uit om gezamenlijk een terrasje te doen bij ons, na het avondmaal.

Het zijn leden van de wandelclub van Tornado in de regio van Mechelen. Het is een kleine wereld, want het toeval wil dat ik vorig jaar een cursiste had, destijds de webmaster van Tornado, die ze dan ook goed kenden, o.a. van hun Seefeldreis. Zo zie je maar, bomen komen elkander niet tegen, mensen wel…

Zo hebben we deze dag ook goed omgekregen tot nu toe. Op anderhalf uur zijn we gewandeld naar de alm, waar we evenveel tijd verpoosd hebben. Nadien hebben we nog drie kwartier verder gestapt tot Baad, en nog eens een half uur van Mittelberg tot aan onze FeWo.

{gallery id=Kleinwalsertaldag3 rows=1 cols=7 width=100 height=100 crop=1 labels=captions alignment=center orientation=horizontal buttons=0 links=0 counter=0 overlay=1 slideshow=4000}110530{/gallery}