Fluchtalpe

Kleinwalsertal lente 2011 dag 2

FluchtalpeZondag 29 mei 2011

Voor vandaag voorzien we een inloop wandeling, om de streek wat te verkennen en wat gewoon te worden aan de hoogte en de warmte…

De wandeling vertrekt vanaf onze FeWo om iets na 10u. De auto krijgt dus een welverdiende rustdag na de lange rit van gisteren. Net als we buiten zijn vliegt er een sportvliegtuig door het dal.

We lopen even langs de straat verder naar beneden, waar we enkele honderden meters verder al op het eigenlijke pad naar onze eerste alm terechtkomen: de FluchtAlpe, beter bekend als de Flucht bij de inheemse bevolking. Waarom deze zo genoemd is, kan u lezen op de menukaart van deze alm (zie foto’s).

Voor dat we de Fluchtalpe bereiken, komen we eerst nog aan de Wiesalpe waar je authentieke streekproducten kan kopen om mee te nemen. Hier is ook een splitsing, we wandelen dus verder naar de Fluchtalpe. Straks komen we hier terug en wandelen dan via de andere weg neven de weide naar beneden.

Bij de Fluchtalpe aangekomen, loert hogerop een hut naar ons, maar deze laten we vandaag voor wat ze is. Dat wordt teveel inspanning voor de eerste dag, en het begint al aardig warm te worden alhoewel het nog maar goed 11u is. Na dit eerste uurtje wandelen genieten we van het mooie uitzicht hier met de nodige (vloeibare) vitamientjes ABC tot en met Z. De wird heeft hier zijn banken mooi opgesteld neven zijn alm, zodat eenieder zicht heeft op de bergen. Vanaf deze alm kan je nog verder de bergen in, naar andere hutten (zie foto’s met borden).

Na deze eerste pauze keren we terug naar beneden, maar bij de splitsing van de lager gelegen Wiesalpe slaan we links af, richting Mittelberg. We passeren nog een alpengasthof en komen uiteindelijk terecht op onze straat, Nebenwasser, die vanaf de hoofdweg tot aan onze FeWo kronkelt over verschillende kilometers. Maar we gaan nog niet naar huis, bijlange niet! We slaan links af, richting Mittelberg.

Aan de brug over de Breitenbach (de centrale rivier van het Kleinwalsertal) aangekomen, lopen we even langs het water op, daluitwaarts. Tot we een pad opmerken, dat ons tot Mittelberg brengt, mits een korte maar stevige helling.

In Mittelberg volgen we terug even de hoofdweg en vergelijken we de verschillende hotels/restaurants. Ondertussen is het al half twee in de namiddag. Onze hongerige maag verkiest de Alte Krone, vlak tegenover de kerk van mittelberg, en neven de bushalte annex omkeerplaats voor de lijnen 1 en 4. We kunnen nog net een plaatsje bemachtigen op het volle terras. We zien ook verschillende inheemsen met hun zondagse klederdracht. Een goed teken, want zij kennen als geen ander de betere restaurants. En dat de keuze juist bleek, zien we al dadelijk aan de goedgevulde schotels die hier de revue passseren.

Een goede twintig minuten later wordt onze maaltijd opgediend. Een Holzfäller: Schnitzel met speck und ei, gegarneerd met gebakken zwiebeln, en kartoffelen. Hmmm. Lekker. Tijdens het eten zien we nog een parapente vreemde capriolen maken, ah ja, beneden ligt de landingsplaats voor deze springers die vanaf de Walmendinger Horn op 1999m naar beneden springen. Iets verderop is de berglift die hun tot boven op het toppetje van de berg brengt. Om te kunnen landen, en hoogte te verliezen, zijn ze genoodzaakt in de lucht te malen (zie foto’s). Echt een aanrader om dit ook eens ooit te doen als duosprong. Zelf heb ik ooit dit gedaan in het Stubaital in de winter van 2003 of 2004, maar de foto’s hiervan staan nog niet op De Wandelkrant.

Het is goed half drie als we de Alte Krone verlaten. We wandelen we nog even naar de berglift om ons te informeren. Nadien keren we om en wandelen we tot aan de kiosk neven de Alte Krone, hier achter loopt een pad links naar beneden tot aan de hoofdweg, die we een honderd meter volgen dalinwaarts en vervolgens oversteken, naar een doodlopende straat waar een pad op aansluit, naar beneden lopende richting Breitach.

Vervolgens wandelen we neven de Breitach op. Net voor de houten brug is het terug even stijgen, om nadien te kunnen afdalen naar de grote houten brug die ons toelaat de Breitach te kruisen. Bij Gasthof Alpenblick ploffen we ons even neer op hun terras voor 2 ijsjes. Nadien wordt het weer klimmen naar onze FeWo toe waar we om iets na vier in de namiddag aankomen.

We zijn in totaal 6 uren onderweg geweest en hebben al een eerste zeer positieve indruk van deze mooie wandelstreek.

Aangekomen bij onze FeWo genieten we wederom van het mooie zicht vanop ons terras en eten daarna ons zelf bereid avondeten.

Stilaan wordt het frisser en donkerder, de avond valt. Dan maar even binnen zappen op onze flatscreen TV met satteliet ontvangst. En tegelijk de wandelkaart verkennen voor de uitstap van morgen. Slaapwel! En dat doen we ook, met koebellen gerinkel op de achtergrond, waar we de volgende morgen ook mee wakker worden. Zalig.

{gallery id=Kleinwalsertaldag2 rows=1 cols=7 width=100 height=100 crop=1 labels=captions alignment=center orientation=horizontal buttons=0 links=0 counter=0 overlay=1 slideshow=4000}110529{/gallery}