Hoppewandeling

Hoppewandeling Sint-Ulriks-Kapelle

Deze suggestiewandeling loopt over het grondgebied van de Brabantse gemeente Dilbeek. Voor 1950 werd het landschap hier nog bepaald door de velden met hopstaken, vandaar dus de naam van de wandeling. De 11,1 km lange rondwandeling is in wijzerzin bewegwijzerd met een 6-hoekig wit bord met rode opdruk met de naam Hoppewandeling.

De Hoppewandeling brengt je van Sint-Ulriks-Kapelle naar Sint-Martens-Bodegem (allebei Dilbeekse deelgemeenten) en terug. In Sint-Martens-Bodegem vind je nog één van de laatste getuigen van de vakwerk- en leembouw in het Pajottenland, huisje Mostinckx (zie info). Onderweg wandel je voorbij de Brouwerij Girardin. Hier brouwt men nog steeds de typische bieren uit het Pajottenland: lambiek, kriek en geuze. Het parcours van deze mooie en landelijke Wandelkrant & Natuurwandelaars suggestiewandeling is glooiend (97 hoogtemeters) en voor het grootste deel onverhard.

De wandeling

We kozen een zonnige maar frisse zondagvoormiddag in de herfst uit voor deze wandeling.

Van op de parking voor de kerk gaan we links en volgen we de bewegwijzering.

We dalen het steile Kerkstraatje af,

volgen even de Lumbeekstraat en duiken dan linksaf het veld in. Wat verder slaan we rechtsaf om weer de Lumbeekstraat over te steken en zo belanden we voor het La Motte, een neoclassicistisch kasteeltje uit 1773. Nu door de gemeente Dilbeek gebruikt als cultuur- en vergadercentrum.

We trekken weer de natuur in en langs de Asscheweg komen we op de Kerkstraat, die we even naar links volgen. We zijn hier weer vlakbij ons startpunt achter de kerk.

We slaan linksaf de Walleweg in.

Op De Assestraat gaat het rechts, dan even rechts op de Brusselstraat om bijna onmiddellijk linksaf de Tenbroekstraat te volgen. Na huisnummer 27 nemen we linksaf de Schuereveldweg.

Op de Brusselstraat gaat het even naar rechts en dadelijk weer naar rechts, de Groot Tenbroekestraat in, gevolgd door de Tenbroekweg.

We komen uit op de Lindenberg, waar we links van ons de gebouwen van de brouwerij Girardin zien. (De brouwerij kan bezocht worden – zie info)

We slaan rechtsaf op die Lindenberg en zo komen we op de Tenbroekestraat, die we rechts/links oversteken.

Een voetweg leidt ons naar de Brusselweg en de Zavelstraat, die we in een rechts-links beweging oversteken.

We volgen nu het Donkerstraatje, dat uitgeeft op de Krekelendries, waar we scherp linksaf slaan om de Krekelendrieslos te volgen. Dit pad gaat over in de Capelleweg, waar we in een bosje de Steenvoordbeek oversteken.

De Capelleweg mondt uit op de Tenbroekstraat langs de spoorweg. De paal met het straatnaambord heeft hier de geest gegeven

en ook de bewegwijzering van de Hoppewandeling is verdwenen. We signaleerden dit aan de bevoegde dienst van de gemeente Dilbeek en ondertussen is alles hersteld en is de wandeling weer perfect bewegwijzerd. Top!

We draaien naar links en rechts mee met de Tenbroekstraat en slaan dan linksaf om via de Vaartstraat de spoorweg over te steken. Dan gaat het rechts over het grint van de Bruekauterstraat tot op de Neerstraat, waar we linksaf slaan.

De Nieuwe Wolsemlaan rechts en dan nog eens rechts de Martinusstraat brengen ons aan de Sint-Martinuskerk van Sint-Martens-Bodegem.

We nemen de Processieweg links van de kerk, steken de Kerkberg schuinrechts over en gaan het Kerkweg pad in.

We gaan niet rechtdoor tot het kruispunt van de Ternatsraat en de Molenstraat maar buigen rechts af en volgen de loop van de Zierbeek en zo de Lange Broekstraat.

We genieten van dit pad

om dan rechtsaf via de Sint-Martinusstraat de Zierbeek over te steken.

We slaan linksaf de Sint-Elooistraat in, die overgaat in een pad en wegdraait naar de Tenbroekstraat.

We steken voor de tweede keer vandaag de spoorweg over, kruisen de Oosthoekstraat en wandelen de Oosthoekweg in.

Langs de Oosthoeklos steken we nogmaals de Steenvoordbeek over om dan langs de Kauwenbergstraat links opnieuw op de Oosthoekstraat te komen.

Wat verder nemen we rechts een pad (verlengde van de Potaardestraat).

We gaan niet rechtdoor naar de Potaardestraat maar volgen het gelijknamige pad naar rechts.

Dat voert ons door de velden richting Sint-Ulriks-Kapelle.

Via het Eksterveld bereiken we de Krekelendries, die we naar rechts volgen.

Onderweg hebben we nog genoten (?) van een bizar openlucht kabouterdorp, bewaakt door een ooievaar. Een Trumpiaans schouwspel…

We slaan linksaf Kapelleveld in

en komen zo via de Brusselstraat rechts en de Kerkstraat links weer aan ons vertrekpunt.

INFO

De kaart van de 11,1 km lange Hoppewandeling kan je als GPX downloaden op de site van Toerisme Vlaams-Brabant:

Een folder van de wandeling vind je op de site van de toeristische dienst van Dilbeek:

Je vindt de gedetailleerde route van de Hoppewandeling ook terug op RouteYou:

Er is voldoende parking voor de kerk van Sint-Ulriks-Kapelle.

Bus 355 van De Lijn (Brussel-Ternat-Liedekerke) rijdt dagelijks en stopt aan de kerk van Sint-Ulriks-Kapelle.

Brouwerij Girardin – Lindenberg 10, 1700 Sint-Ulriks-Kapelle.
Deze authentieke Pajotse brouwerij, waar nog op artisanale manier lambiek, geuze en kriek wordt gebrouwen, kan men ook bezoeken (maar momenteel niet wegens de Corona restricties). Info: www.girardin1882.be/nl

Huisje Mostinckx (Hoppeschuur en lemen huisje) in Sint-Martens-Bodegem is van april tot oktober (op afspraak) op zondag te bezoeken. Meer info:

Tekst & foto’s: Gilbert Roels.