Hogebossen wandeling Vlezenbeek

Hogebossen wandeling in Vlezenbeek

Over het wandelnetwerk Pajottenland van Toerisme Vlaams-Brabant.

Vlezenbeek is een van de vijf deelgemeenten van Sint-Pieters-Leeuw en ligt in de Brusselse (groene) rand, vlakbij het bekende Erasmus ziekenhuis van Anderlecht. Maar van de Brusselse drukte en bebouwing is hier weinig te merken (tenzij in de verte). Het is een verrassend groene en golvende wandeling met veel weidse uitzichten. De naam Hogebossen dateert uit de tijd toen deze streek nog dicht bebost was. De bossen hebben nu echter plaatsgemaakt voor panorama’s.

Hoogtepunt onderweg is het kasteeldomein Groenenberg met zijn 45 hectaren groot park. Mits een extra kilometer of meer is hier veel moois te zien. Voor de liefhebbers van lekkers tenslotte nog dit: Brouwerij Lindemans (bekend voor zijn lambiek, geuze en kriek) en chocolatier Neuhaus zijn in Vlezenbeek gevestigd. Opgelet: een paar stukken van het parcours kunnen er na een regenperiode erg modderig bijliggen.

De wandeling (10,6 km)

De Hogebossen wandeling is volledig te volgen via de knooppunten van het wandelnetwerk Pajottenland.

We vertrekken voor deze wandeling in wijzerzin aan knooppunt 742 in het Dorp aan de Onze-Lieve-Vrouwekerk, die opvalt door haar spitse toren.

Via de Vlezenbeeklaan en de Rekerstraat trekken we resoluut het veld in.

Tot knooppunt 741, aan een kruising van veldwegen.

Aan knooppunt 139 nemen we rechtsaf de Puttenberg en komen zo, even voorbij knooppunt 138, aan de solitaire zomerlinde, beter bekend als de Witseboom. De boom is te zien in de begingeneriek van de VRT-serie Witse en is sinds 2010 samen met de directe omgeving beschermd als monument. In de serie komt Witse hier soms eens rustig nadenken…

Aan een rotonde kruisen we de Vlezenbeeklaan en gaan langs het door de Covid-19 pandemie gesloten café ’t Vagevuur de Appelboomstraat in. De publiciteit voor het Ginder Ale bier is nostalgisch want dit Brabants bier wordt sedert vorig jaar niet meer gebrouwen.

Tweehonderd meter verder slaan we linksaf de Elsweg in tot knooppunt 737.

De Elsweg leidt ons voorbij het historische Hof te Gaspeldore. Reeds vermeld in de 14de eeuw. Een gevelsteen ingewerkt in de poort toont ons het wapenschild van de familie de Rossy-de Fleury, commandeurs in de orde van de ridders van Malta en het jaartal 1767.

We blijven de mooie Elsweg volgen richting knooppunt 736.

Op dat knooppunt slaan we rechtsaf en belanden zo op het gezamenlijk parcours van de streek-GR Groene Gordel en de GR512 Brabantse Heuvels. We blijven beide Grote Routepaden verder volgen langs veld en soms modderachtige wegen richting knooppunt 735.

Aan knooppunt 735 slaan we in het spoor van enkele ruiters linksaf.

Ons pad wordt smaller en klimt. Onderweg genieten we van de katjes van de Els.

Aan knooppunt 733 nemen we de Hemelrijckstraat naar rechts.

Voorbij knooppunt 732 krijgen we links zicht op het kasteeldomein van Gaasbeek.

Aan knooppunt 731 gaan we links de Appelboomstraat in (dezelfde straat die we eerder volgden aan café ’t Vagevuur). Wat verder slaan we rechtsaf en aan knooppunt 730 staan we voor de ingang van het kasteeldomein Groenenberg.

Een infobord aan de ingang leert ons meer over het Engels landschapspark van het kasteel, beheerd door het Agentschap Natuur en Bos.

We volgen de Konijnestraat langsheen het park tot aan knooppunt 729. Daar slaan we rechtsaf en bereiken na een kleine kilometer het revalidatieziekenhuis Inkendaal.

Voorbij knooppunten 745 en 744 moeten we even opletten om het pad linksaf niet te missen richting knooppunt 743. We verlaten hier immers de begane paden en via poortjes kruisen we achtereenvolgens twee fruitboomgaarden. Een erg mooi en origineel parcoursstukje.

Een smalle kerkwegel voert ons tenslotte richting torenspits van de Onze-Lieve-Vrouwekerk.

INFO

De kaart van de 10,6 km lange Hogebossen wandeling kan je als PDF & de route als GPX downloaden op de site van Toerisme Vlaams-Brabant:

www.toerismevlaamsbrabant.be/producten/wandelen/hogebossenwandeling

Je vindt de gedetailleerde route vanzelfsprekend ook terug op RouteYou:

www.routeyou.com/nl-be/route/view/8504731/wandelroute/natuurwandelaars-wandelkrant-hogebossenwandeling-vlezenbeek

De wandeling is een suggestiewandeling op het wandelnetwerk Pajottenland van Toerisme Vlaams-Brabant: van knooppunt 742 aan de kerk naar 741-739-738-737-736-735-733-732-731-730-729-745-744-743 en terug naar de kerk richting 742.

Bus 142 van De Lijn (Leerbeek-Brussel) stopt aan het Gemeenteplein van Vlezenbeek (op 200 meter van de kerk en Dorp).

Tekst & foto’s: Gilbert Roels.