Alden Biezen

Greenspot Alden Biesen

Geschiedenis tussen akker en beemd rondom Alden Biesen

De Greenspot Alden Biesen, op de oostelijke helling van de Demervallei, voert je langs de hoogstamboomgaarden van het domein van Alden Biesen, uitgestrekte akkers op de plateaus, beekdalen met natte micronatuur en schitterende panorama’s. Midden in het gebied staat de landcommanderij Alden Biesen te pronken. Deze monumentale kasteelsite drukte een stevige stempel op de omgeving en de geschiedenis van de regio.

We parkeren onze auto op de gratis parking tegenover de landcommanderij. Vanaf de parking wandelen we naar de hoofdweg toe en steken deze veilig over en gaan naar rechts waarbij we het anders zo drukke Takoda passeren aan de overkant van de weg.

We wandelen hier nog even wat verder door en slaan ruim voorbij Takoda links het pad in. Vroeger stond hier nog een draaipoort. Hier komen we ook ons eerste baken tegen: een oranje kruis.

We volgen het brede pad omhoog. Links zien we nog een bijgebouw en poort naar de Engelse landschapstuin toe.

Vervolgens dalen we af met aan onze linkerzijde een hoogstam boomgaard met grazende koeien in.

In de verte zien we het Apostelhuis.

Onderaan rechts passeren we het kerkhof.

We steken de straat over (opgelet voor aankomend verkeer uit de korte bocht) en wandelen tussen weilanden in naar omhoog.

Via holle wegen komen we uit op het betonnen fietsroutenetwerk.

Na een kort maar stevig klimmetje naderen we gestaag het Apostelhuis. In betere tijden kan je hier een drankstop inlassen. Er loopt een kasseiweg naar beneden toe naar de ingang van de landcommanderij maar die volgen we nu niet.

Wel slaan we voorbij het Apostelhuis  nabij een boom met vele maretakken links een veldweg in die parallel loopt met de stenen afsluitingsmuur.

Aan de linkerkant passeren we een bijzondere boom: de crusifixlinde.

Plots worden we verrast door twee laagvliegende jachtvliegtuigen. Een eind verderop in Hondsgat crashte een Britse bommenwerper met vijf jonge militairen aan boord, neergeschoten door een Duitse nachtjager tijdens de tweede wereldoorlog.

De bieten liggen gerooid op een hoop in het naastliggend veld.

Schapen grazen vredig verder.

Tussen twee weiden in worden we naar de weg geleid.

We slaan links af en vlak erna rechts de doodlopende Fonteinstraat in.

We wandelen nu naar een hoger gelegen deel wat mooi zichten geeft op de lager gelegen Demervallei waar we naar toe lopen. Ook worden we weer wat slimmer met de uitleg over “graften”.

Na heel wat onverhard volgt er nu een kort strookje asfalt en passeren we nog een merkwaardige tuin. Iets verderop wordt da afdaling ingezet naar de Demervallei.

Een appelboom heeft nog al zijn appelen opstaan.

Zo dalen we af naar het hooiland en broekbos.

Een knuppelpad loodst ons het rietveld in naar de ruine van de Motmolen aan de Demer.

Langs door bomen omgeven velden klimmen we uit de Demervallei. In de verte zien we Alden Biesen boven het landschap uit tronen.

Langs velden en via poortjes door weilanden naderen we terug een rietveld met knuppelpad. Alden Biesen komt steeds wat meer korter bij.

Tussen weiden met hagen als border komen we aan op een asfaltweg.

We genieten nog van een laatste doorkijkje naar Alden Biesen.

Officieel loopt de wandeling nog even door langsom voetbalvelden om daarna links af te slaan tot waar we het eerste oranje kruis baken tegenkwamen. Dit doen we niet, maar volgen de straat linksom richting Alden Biesen om daar aan onze geparkeerde auto toe te komen.

Besluit:

Dit is een zeer mooie lusvormige wandelroute met verschillende rustbankjes langsheen de route. Voorzie stevig schoeisel. Ook kan het hier vrij modderig zijn op bepaalde stukken, zeker na een nattere periode. Wandelstokken zijn dan ook aanbevolen op enkele (glibberige) afhellende paadjes. In de lente als het bloesemt of nu in de Herfst komt de natuur best tot zijn recht op deze wandeling. Maar ook met een winters laken of een vruchtendragende zomer heeft deze wandelroute ook zijn charmes. In feite doe je zo vier verschillende wandelervaringen op, voor elk seizoen één.

Afstand: 7,9 km

Nodige tijd: 2 uurtjes (stop regelmatig om te genieten van de mooie vergezichten!)

Verdere info, kaart en gps track: https://www.wandeleninlimburg.be/nl/routes/3378278/

Bekijk het volledig fotoalbum op https://wandelkrant.smugmug.com/België/Alden-Biesen/.

Zelf een route uitzetten? Dat doe je toch met RouteYou.