Getuigenheuvels

Getuigenheuvels Oost-Vlaanderen

Wandelen over getuigenheuvels in de Vlaamse Ardennen

Tijdens de Fiets- & Wandelbeurs 2018 behaalde dit wandelnetwerk, gecombineerd met netwerk Zwalmvallei, samen met het Nederlandse Roots-natuurpad ex-aequo de tweede plaats bij de trofee-uitreiking van de beste nieuwe wandelroute in België & Nederland. Op 1 mei van dit jaar trokken we er met een veertigtal moedigen op uit zelf te gaan kijken of deze streek in het zuiden van Oost-Vlaanderen inderdaad zo mooi is als vele beweren. Flirtend met de taalgrens en de provincie Henegouwen liepen we zowat 26 km over een zeer golvend parcours. Niet verwonderlijk als men weet dat hellingen als Foreest, Ganzeberg, Steenberg, Pottenberg en zeker Leberg deel uitmaken van de Vlaamse wielerklassiekers.

We combineren voor deze wandeling via knooppunten verschillende bestaande wandelingen. Zoals de Dwaallichtroute (uit de gids “Grensgevallen”), de Bronnen van het Burreken (uit de inspiratiegids Getuigenheuvels) en de plaatselijke wandelingen Sigelshempad & de Geuzenhoek wandeling.
Namen die tal van mensen bekend in de oren zullen klinken zijn het Muziekbos, de Kanarieberg, de Maarkebeek, het Foreest & Ganzeberg & Steenberg (vroegere hellingen uit de Ronde van Vlaanderen, nu stiltegebied), Pottelberg en Leberg (bekend van de Ronde van Vlaanderen & Omloop Het Nieuwsblad en het bronwater).

Bij vochtig weer zijn stevige en waterdichte wandelschoenen geen overbodige luxe evenals wandelstokken. Wij hebben echter geluk want deze 1 mei is de mooiste en warmste dag van de week. Na een frisse ochtend kunnen we zelfs in T-shirt op pad.

Onze ochtendlijke koffiepauze nemen we in het blokhut-café (alles is in hout) ’t Vijfde Wiel in Schorisse. Hier zullen we ook ’s middags onze boterhammetjes eten. Na deze stop brengt onze bus ons naar de kerk van Louise-Marie, amper vijf kilometer verder. Hier starten we voor het voormiddaggedeelte, dat 11,5 km lang is. Om te beginnen wandelen we door een stukje van het bekende Muziekbos. En dan opzij van de Kanarieberg over het knuppelpad van de Trogstraat. Via de (lange) Bosstraat en de Doorn gaat het naar de vallei van de Maarkebeek. Die vallei volgen we door het bos Ter Rijst (een schitterend natuurgebied) om dan naar het uitzichtpunt Bosgat te klimmen. Via de Kaperij en een verbindingsweg bereiken we opnieuw ’t Vijfde Wiel. Voor velen mag het nu al iets steviger zijn dan een koffie want er is heel wat geklommen en gedaald. En gelukkig hebben uitbaters Denise en Luc ook voor (lekkere) verse soep gezorgd.

Na een uurtje pauze beginnen we aan het tweede deel van de tocht, 8,8 km lang.
Na een stukje hoofdweg en een knooppunt-pad, nemen we opnieuw een verbindingsweg om aan de beboste Foreest heuvel te geraken. We passeren opzij van de Ganzenberg & de Steenberg. We steken de Oudenaardestraat over en lopen naar de Hoogkouter-molen. Voor het kerkje van St.-Kornelis-Horebeke slaan we linksaf en aan de kerk van Sint-Maria Hoorebeke rechtsaf, tot aan het authentieke café Sint-Jozef langs de Dorpstraat. Niet enkel het café is authentiek, ook de prijzen zijn dat (1,20 Euro voor een pintje, cola of water)

Voor ons laatste stuk van het parcours (5,7 km) nemen we nog even de Dorpstraat en slaan dan rechtsaf de Kauwenberg straat in om wat verder (beneden) rechtsaf een verbindingswegje te kiezen dat ons opnieuw op het Sint-Kornelisplein van Sint-Kornelis-Horebeke brengt. De Beekstraat voert ons naar de bosjes van de Pottelberg, die we links laten liggen om over de gelijknamige straat richting Leberg te trekken. Hier slaan we linksaf en over een schilderachtige veldweg en langs het Monasterium Mariakluizen (en het optrekje van Marijn De Valck alias Bathazar Boma) belanden we aan ons einddoel, het typische kerkje van Zegelsem en onze eindhalte, eet & praatcafé In Den Drijhaard, aan de kerk van Zegelsem.

Niettegenstaande een communiefeest waren de uitbaters bereid om voor veertig personen uit een beperkt menu eten te maken (kalkoenbrochette, spaghetti, stoofvlees of veggie burgers). Het eten is niet slecht maar de bediening rommelig en onvriendelijk. Sommigen krijgen slechts tien minuten na hun hoofdschotel frietjes. De afrekening is al even verward als de bediening. En van een BTW ticket is er geen spoor te bekennen. Mooi meegenomen dus, veertig klanten in het zwart… En dan moeten we nog zelf het stoofvlees van onze buschauffeur betalen… Ons zien ze hier dus zeker niet meer terug.

Ons parcours over het Wandelnetwerk Getuigenheuvels (Vlaamse Ardennen):

Deel 1 ● Louise-Marie Schorisse (11,5 km)
Naar 36 (0,7) – 32 (1,6) – 93 (0,1) – 39 (2,8) – 40 (1,2) – 52 (1) – 23 (1,5) – 22 (0,8) – richting knooppunt 14, linksaf de Kaperij, tweede verbindingsweg naar de Hofveldstraat. Rechtsaf naar café ’t Vijfde Wiel, Hofveldstraat 73

Deel 2 ● Schorisse Sint-Maria-Horebeke (8,8 km)
Hofveldstraat naar rechts. Op de V-splitsing rechts de Zottegemstraat en dan rechtsaf Hessestraat richting knooppunt 14. Rechtdoor Foreest straat naar punten 21 (1,3) – 15 (0,6) – 7 (2,8) – 62 (1,6) – 73 (0,3) – Richting punt 80 maar op het einde niet linksaf maar rechtsaf de Koekoekstraat (weg) richting kerk St.-Kornelis-Horebeke (richting punt 82) – Even voor de kerk (1,4) linksaf de smalle weg “Ketse” linksaf richting punt 81 – Op de Dorpsstraat rechtsaf (0,8) tot café Sint-Jozef, Dorpstraat 5.

Deel 3 ● Sint-Maria-Horebeke Zegelsem (5,7 km)
Rechtsaf op de Dorpsstraat en dan rechtsaf de Kauwenberg – Na de bocht het pad rechtsaf nemen, dat na een zink (beekje) klimt tot op de Ommegangstraat – Rechtsaf naar punt 82 (1,3) – 10 (1,5) – 9 (0,6) – richting 8 (2,3) tot aan de kerk van Zegelsem.

INFO: www.tov.be/nl/getuigenheuvels-vlaamse-ardennen-2017

Reportage: Gilbert Roels
Foto’s: Gilbert Roels & Linda Vereertbrugghen.

Fotoalbum:

Klik op onderstaande foto om het fotoalbum in te zien (externe link).