Een dagje langs de GRP127

GRP127 Tour du Brabant wallon

Woensdag 15 augustus, een rustige, licht bewolkte feest- en vakantiedag. Ideaal dus om er met een groepje wandelaars op uit te trekken om een nieuw Grote Route pad te verkennen. En dat is deze keer de Streek-GR (GR de Pays) GRP127 “Tour du Brabant wallon”, eerder dit jaar officieel geopend.

We starten in Waver en laten onze twee auto’s op een van de gratis parkings in de omgeving van het station (http://www.wavre.be/index.php/parkings-right). Waver is trouwens vlot met de trein te bereiken (lijn 139 Leuven-Ottignies) en ook met de bus (5TEC en De Lijn).

Fotoalbum

Open het fotoalbum met één klik op onderstaande foto!

De GRP127 Tour du Brabant wallon start aan het stadhuis en het beeldje van de Maca, de symbolische eerste burger van de stad. Over zijn billen wrijven, schijnt geluk te brengen (wat we dan ook doen). Wij besluiten de roodgele bewegwijzering van de GRP in omgekeerde richting van de beschrijving in de topogids te volgen. Kwestie van onze middagpauze beter te kunnen plannen en eventueel vanaf Florival terug te keren met de trein. Aan het stadhuis zien we ook de rood-witte tekens van de GR579 Brussel-Liège. We lopen door het drukke centrum van Waver (elke woensdag is het er marktdag). Na een paar meer rustige straten steken we de N4 weg over en bereiken de groene rand van de stad. Dat gaat gepaard met een langzame klim met ruim 100 meter hoogteverschil. Er volgt nog een kasseiweg en een holle weg tot we de drukke expresweg N25 bereiken, waar we gelukkig onderdoor wandelen. We krijgen nu een opeenvolging van kasseien, holle wegen en vooral veel weiden. Schitterend initiatief van de makers van deze GRP. Spijtig zijn de driehoekige toegangspoortjes tot de weiden naar de smalle kant en vaak met prikkeldraad er rond omheen. Een ietwat zwaarder gebouwde wandelaar kan het hier moeilijk krijgen, zo niet onmogelijk om te passeren. Vermeldenswaard zijn zeker nog de passages over een botanische weg, door het bos van Vieusart en over het Grippelotte-pad. Zo bereiken we na 8,4 km de kerk van Dion-le-Mont (rustbank). Na een klim van 50 meter volgt weer een landelijk parcours met weiden (nog steeds smalle poortjes), holle wegen en het pad van het Bois des Rys. Langs en over het riviertje Train bereiken we de kerk van Bonlez. Interessant om eens binnen te springen omwille van de glasramen, beelden uit de 15de tot 17de eeuw en de kruisweg in keramiek van Max Van der Linden. We hebben er nu 11,8 km opzitten en volgen opnieuw de roodgele tekens richting Grez-Doiceau. Een lichte en een steile klim volgen elkaar op. We steken verschillende weiden over (via nog meer poortjes). Op het einde van het pad van Bayarmont stuiten we op een probleem. De roodgele tekens sturen ons naar links maar daar vinden we een roodgeel kruis op de weg. Na raadpleging van onze topo-gids blijkt het wel degelijk naar rechts te zijn. Een foutje van de schilders dus (ondertussen gesignaleerd aan de SGR). Gras- en kasseiwegen en het riviertje de Train brengen ons ten slotte naar onze middagpauze café Le Sphynx, vlakbij de kerk van Grez-Doiceau. We hebben er 16,6 km opzitten, hoog tijd dus voor onze boterhammetjes en een paar drankjes.

De volgende 5 km GRP127 Tour du Brabant wallon voeren ons naar Archennes over een licht golvend parcours. Eerst volgen we opnieuw de Train, daarna gras- en veldwegen tot aan een voet/fietspad dat ons aan een oversteekplaats van de N25 brengt. We slaan linksaf en trekken via veld- en kasseiwegen en een holle weg naar Archennes. We wandelen door het stadspark en langs het OCMW en slaan dan rechtsaf en opnieuw linksaf richting een boskant. Daar is geen teken meer te bespeuren. Een paar pas gebouwde huizen zijn wellicht de boosdoeners. Maar de kaart stuurt ons naar rechts, eerst langs en dan door het mooie Bois de la Hocaille. We bereiken nu een heel open vlakte waar we wat verder op de GR579 stoten. Die volgen we naar links, dalen af door een bos en bereiken zo het treinstation van Florival. Daar blijkt het aan café Val Fleurie volop feest te zijn maar we geraken toch vlot aan een drankje. We hebben er nu 26,8 km opzitten en hebben twee opties: ofwel de trein nemen naar Waver (lijn S20, om het uur een trein), ofwel verder wandelen naar Waver via de GR579. Vermits het nog maar goed 15.30 u. is en we ons goed voelen, besluiten we door te gaan. Wat verder langs de weg verlaat de GRP ons naar rechts, wij volgen verder de rood-witte tekens van de GR579. Wat opvalt is dat de bewegwijzering al dadelijk zwakker wordt. Wat verder steken we de Dijle en meteen de taal- en provinciegrens over en bevinden we ons op het grondgebied van Huldenberg. Hier moeten we blijkbaar linksaf maar even daarvoor zien we aantrekkelijk en korter pad door een weide, dat ons 100 meter verder inderdaad op het parcours brengt. De brede weg moeten we nog wat verder op een T-splitsing naar rechts verlaten. Geen tekens te bespeuren, gelukkig hebben we een kaart en kiezen we uiteindelijk het juiste pad. Hier en daar is er nog een rood-wit teken te zien maar dan duikt een nieuwe hindernis op. De gedeeltelijk holle bosweg is volledig door omgevallen bomen versperd. En zo te zien liggen die er al een hele tijd. Er zit dus niets anders op dan door het bos naar boven te klauteren om een paar honderd meter terug naar het pad af te dalen (het probleem is ook gesignaleerd aan de SGR maar eigenlijk zitten we hier in Vlaanderen en misschien valt het gebied wel onder de bevoegdheid van de VZW Grote Routepaden…). We bereiken het Huldenbergs gehucht Tomme. Het gaat nu verder over een vervelende grindweg tot waar er volgens de beschrijving een afslag naar links zou moeten zijn. Die is er inderdaad maar zonder rood-witte tekens. We dalen nu langzaam af door de velden naar een bosje (kruising van wegen zonder aanduiding) en bereiken het station van Basse Wavre. We steken de spoorweg over en volgen dan – eindeloos lang – de (goed aangeduide) rood-witte tekens langs de Dijle, langs het sportcomplex en over eindeloze voetpaden rechtdoor tot het centrum van Waver.

Het laatste GR579 stuk bleek uiteindelijk bijna 7 km lang. Gelukkig was de tafel in brasserie Citizen Kane gereserveerd, was de bediening snel en vriendelijk en het eten lekker.

Conclusie: een absolute aanrader als wandeling maar neem best na zowat 27 km de trein van Florival naar Waver en je hebt een ideaal wandel-dag-programma (Zij het voor geoefende wandelaars…)

DE GRP127 is een realisatie van de vzw “Les Sentiers de Grande Randonné”, de Franstalige tegenhanger van de VZW Grote Routepaden.

Alle info: www.grsentiers.org. Via deze site kan je ook de topo-gids van de nieuwe GRP127 bestellen (kostprijs €16, enkel in het Frans)

Tekst & foto’s: Gilbert Roels.