Dertien Bunders wandeling

Dertien Bunders wandeling, een groene wandeling over onverharde paden (10,5 km)

Deze wandeling over het wandelnetwerk Brabantse Kouters van Toerisme Vlaams-Brabant, kenmerkt zich door haar groen karakter en het feit dat ze voor zowat 90 procent over onverharde wegen loopt. Ver van drukke centra en van het beton van villa- en andere wijken. Het landschap ten noordwesten van Brussel is licht heuvelachtig en tijdens deze wandeling stijg en daal je 78 meter. De wandeling loopt voor het grootste deel over het grondgebied van de deelgemeenten Kobbegem en Relegem (Asse) en voor een kleiner deel over het grondgebied van Hamme (Merchtem) en Bollebeek (Asse/Merchtem).

De wandeling kreeg haar naam van de oude landmaat “bunder”.

Een bunder (bonnarium in het Latijn of bonnier in het Frans) of bonder is een oude eenheid van grondoppervlakte, meestal iets groter dan een hectare. De grootte van een bunder verschilde van streek tot streek. En dat had te maken met de plaatselijke grootte-norm voor de voet of voor de roede. Voor de roede bestaan er talrijke maten, variërend tussen de 12 tot 21 voet (en dat verschilde dan ook nog naar gelang de regio).

Een andere oppervlaktemaat was de morgen, die gewoonlijk wat kleiner was dan de bunder en bijgevolg iets kleiner dan een hectare. In streken waar men met grote roedes van 32 à 33 m² werkte, was een bunder doorgaans 400 of 450 roede. Een bunder was daar gelijk aan 4 dagwanden, waarbij een dagwand ongeveer 3300 m² groot was. In Brabant en de streek van Dendermonde omvatte een bunder vaak 400 (vierkante) roeden. Een kwart bunder (100 roeden) heette daar een dagwand. Tot daar wat zeer ingewikkelde uitleg over oude landmaten. Voor nog meer informatie kan men terecht op Internet bij Wikipedia en verschillende andere websites.

De naam Dertien Bunders wandeling verwijst hier naar de oppervlaktematen van de vroegere landerijen van de Abdij van Affligem, die in deze omgeving veel gronden bezat.

De wandeling

Wij kiezen ervoor om te starten in Hamme en de richting knooppunt 422 te volgen.

Er is een parking recht tegenover het mooi gerestaureerde kerkje van Hamme.

Hamme, ooit een zelfstandige gemeente vlakbij de grens met Wemmel, maakt sinds de fusies van 1976 deel uit van Merchtem. Toerisme Brabant opteert om in Kobbegem te starten, waar ook voldoende parkeermogelijkheid is.

Juist voorbij de kerk slaan we rechtsaf een brede, stijgende landweg in.

We zijn hier meteen op het parcours van het Grote Routepad 126 Mariekerke – Membre-sur-Semois, dat we richting Scheldeland volgen. Boven op de helling komen we aan de GR-wandelboom en knooppunt 422.

Vanaf hier krijgen we, voor een stuk, het gezelschap van de Streek-GR Groene Gordel en de verbindingsweg naar de GR128 Vlaanderenroute. We volgen nu even de Kluysenstraat (niet meer dan een veldweg) richting een bosje

en aan het kruispunt met de straat Hennekenmolen gaat het rechtsaf richting Brussegem. We kruisen het asfalt van de Osselstraat en laten 400 meter verder de Groene Gordel en de GR126 in de steek om linksaf een veldweg te nemen. Aan een bosje gaat het even links-rechts-rechts

om dan resoluut richting Veldeken (een wijk van het dorp Bollebeek) te trekken.

Daar nemen we linksaf een brede veldweg, die voor een bosje eerst naar links draait

en dan naar rechts draait.

De weg klimt geruime tijd richting Kobbegem (deelgemeente van Asse), waarvan we schuinrechts in de verte al de kerktorenspits en de schouw van de brouwerij Mort Subite opmerken.

Links van ons pad krijgen we uitzicht op de kerk

en zo belanden we op de Lepperstraat en aan de bekende lambiek-, geuze- en kriekbrouwerij Mort Subite.

Ter hoogte van restaurant De Plezanten Hof en café ’t Wit Paard nemen we links de straat Lierput. Tegenover de kerk bevindt zicht het infobord van het netwerk Brabantse Kouters, met vermelding van de knooppunten van de Dertien Bunders wandeling.

We verlaten Lierput naar links om de Hammestraat (die overgaat in een veldweg) af te dalen.

Wat verder krijgen we zicht op de basiliek van Koekelberg, die bij helder weer uitstekend te zien is. Op deze zondagse ochtend in mei hult ze zich echter in nevelen.

Op de straat Hennekenmolen slaan we rechtsaf, kruisen we het Hoogveld, maken kennis met de kasseien van de Kobbegemstraat en komen aan een kruising van veldwegen. Ons pad loopt hier samen met het Kruiskouter wandelpad.

We houden hier ook even halt aan een veldkapel uit 1933, toegewijd aan O.-L.-Vrouw.

Aan knooppunt 223 volgen we richting knooppunt 224 en kort daarna richting 222.

Aan een bosje steken we de “Grote” Landbeek over  om zo in de Mathijs Leemansstraat aan de rand van het centrum van Relegem te belanden.

We volgen even de Poverstraat naar links en kiezen dan opnieuw links voor de kasseien van de ons al bekende Kobbegemstraat.

Kasseien die al snel plaatsmaken voor een stijgende tweesporenweg.

We verlaten de Kobbegemstraat naar rechts voor een veldweg richting een grote linde.

Dan even zigzaggen naar een volgende veldweg die ons recht naar knooppunt 222 brengt.

Op dat knooppunt slaan we linksaf een landweg in (Veldstraat genaamd).

Hier volgen we opnieuw de GR126. Samen met die GR126 duiken we langs een bosje naar beneden

om na dat bosje aan knooppunt 214 rechtsaf te slaan tot op de Hammesehoek.

Op die straat verlaten we de GR126 en slaan rechtsaf naar knooppunt 215.

We genieten nog even van de klaprozen (“kollebloemen”) in het graan

en dan gaat het via een schaduwrijk pad

en een open veldweg naar de Hammestraat en knooppunt 216.

We volgen deze asfaltweg naar links en aan de overgang met de Sint-Guduladreef steken we de Hammervonnisbeek over. Op een infopaneel krijgen we heel wat uitleg over dit beekje en de streek.

Nog 200 meter scheiden ons van het kerkje van Hamme, ons start- en dus eindpunt van deze landschappelijk rijke wandeling.

INFO

Een folder van de wandeling kan je downloaden op de website van Toerisme Vlaams-Brabant:

Je vindt de gedetailleerde route als Wandelkrant-suggestiewandeling terug op RouteYou:

www.routeyou.com/nl-be/route/view/7314396/wandelroute/wandelkrant-hamme-kobbegem-relegem-dertien-bunderspad

De bierliefhebbers kunnen terecht op www.mort-subite.be/nl voor meer info over de brouwerij.

Deze wandeling is (bijna overal) duidelijk bewegwijzerd met een zeshoekig bord met rode opdruk.

Ze is tevens te volgen via de knooppunten van het Wandelnetwerk Brabantse Kouters.

Als je start aan de parking tegenover het kerkje van Hamme is dat als volgt:

Naar 422-421-212-213-223-224-222-214-215-216 en richting 422 tot aan de kerk van Hamme.

Wil je in Kobbegem starten, dan is de volgorde:

212 (Kerk Kobbegem)-213-223-224-222-214-215-216-422-421-212.

Reportage: Gilbert Roels

(met dank aan Louis Thielemans en Eric Willocx)