Steinalm-Moosalm

Steinalm en Moosalm

Steinalm, Moosalm en Salzburger Almenweg

Van Filzmoos naar de Steinalm, de bergflank over naar de Moosalm, de Salzburger Almenweg volgend, tot terug in Filzmoos op vrijdag 2 augustus 2013.

Op ons RouteYou kanaal kan je de door ons gewandelde route inzien op de kaart en downloaden voor je GPS/GPS App.

Totale afstand: 10 km en 538 hoogtemeters.

Onze eerste wandeldag in Filzmoos vatten we voorzichtig aan. We wandelen te voet vanaf ons appartement Haus Dorfblick naar beneden tot in het centrum van Filzmoos.Vanaf het appartement Dorfblick heb je een mooi zicht op het centrum van Filzmoos.

We komen beneden aan nabij de kerk. Maar eerst passeren we de Volksschule Filzmoos. In het midden bovenaan de volgende foto zie je naast de kabellift ons appartement. Ideaal op wandelafstand van het centrum, wel stevig bergop over een geasfalteerde straat.

De kerk trekt veel bedevaartgangers omwille van het Filzmooser Kindl.

We wandelen nog even verder tot aan Hotel Bischofsmütze waar tegenover Filzmoos Tourismus ligt. Verderop ligt ook de Bischofsmütze, de huisberg van Filzmoos. Hier dekt de vlag de lading volledig. Een zeer herkenbare berg.

We verlaten het dorp afdalend naar het rond punt aan de hoofdweg.

We volgen even de hoofdweg richting oosten tot we een kiezelweg kunnen inslaan. Er is ook een kleine parking voorzien voor een handvol auto’s. Beter parkeer je in het centrum op de parking van de bergliften en wandel je net zoals ons even te voet opzij de weg.  Via de 43A kan je naar de Steinalm wandelen. Er zijn ook MTB routes voorzien vanaf dit punt.

Iets verderop is er al een splitsing, waar we rechts omhoog dienen te klimmen. We volgen nu de 43A tot aan de Steinalm. Linksaf ga je richting Stausee, een klein stuwmeer.

Onderweg krijgen we volle bak zon op ons.

Een bankje in de schaduw kan even deugd doen.

Onderweg genieten we wel des te meer van de mooie uitzichten.

Kaarsrechte dennenbomen flankeren onze route.

Op de achtergrond de Gosaukamm. Je kan er een driedaagse huttentocht maken rondom dit gebergte.

Nog even een korte pauze doet deugd bij deze temperaturen.

Even inzoomen op het landschap en genieten maar.

Ook voor de flora is het wat te droog geweest de laatste tijd.

Maar we klimmen gestaag wat hogerop via de brede kiezelweg en laten de kijkhut achterwege.

We passeren een privé initiatief en begrijpen wel waarom je hier iets zou neerzetten, omwille van de rust en het zicht natuurlijk.

We komen van de 43A (Filzmoos) en wandelen nu verder naar de Steinalm via de 460. Nog een halfuurtje doorzetten!

In de verte beneden zien we de Ennstal Strasse.

Maar we blijven onder de bloedhete zon verder omhoog klimmen.

“Hut in zicht!” krijs ik luid. We zijn dan ook blij als we de Steinalm bereiken.

Zelfs de almhond ziet af van de warmte.

We nemen ruim de tijd om even te pauzeren en praten ook nog met een Duitse dame die hier al jaren op vakantie komt om de nodige wandeltips te vergaren voor de volgende dagen. Bedankt hiervoor!

Kinderen zoeken ook spontaan het verfrissende water op.

We piepen nog even binnen in de alm en maken ook nog enkele foto’s rond de alm.

Na de pauze wandelen we een kort stukje terug, waarna we een bergflank op moeten richting Moosalm, de 43B volgend. Het is stevig klimwerk, maar het bos geeft ons gelukkig toch wat bescherming tegen de niet aflatende zon.

Een houten bruggetje ziet werkloos toe hoe we over haar heen stappen.

We blijven de rood-witte markering volgen.

En naderen zo bijna de top van deze kam via een bredere kiezelweg.

Boven op de top (Moserscharte 1513 m) belanden we ook op de Salzburger Almenweg die van de Radstädter Hütte en via de Moosalm afdaalt naar Filzmoos. Deze weg volgen we dan ook naar beneden.

Op deze kaart zie je waar we ons bevinden en waar we naar toe moeten: Filzmoos via de Moosalm. Continu bergaf.

Via een poortje treden we de almenweide binnen. Langs een smal pad doorheen het bos dalen we gestaag af. Een bergbeekje brengt wat afkoeling.

We verlaten weldra het bomengebied om zo op de malse groene bergweiden richting pauzeplaats te stappen.

Links in de verte zie je ons baken: de Bischofsmütze.

Aan de Moosalm aangekomen pauzeren we voor een tweede maal vandaag.

Volgens de thermometer is het hoog tijd om een Edelweiss te plukken, het is welgeteld 31 graden. Dat doen we dan ook.

Wat gaan we drinken? Ondertussen speel ik wat met het diafragma van mijn lens tussen bijna twee uiterste waarden. Dat levert een mooie flue achtergrond op bij de laatste foto.

Het is hier zo warm dat het Kaiser bier spontaan verdampt 😉

De aanbevelingen van de dag zijn:

Tijd om te vertrekken, anders zijn we de laatsten. Maar het was hier wel gezellig om te zitten genieten van alles en nog wat.

We blijven de Salzburger almenweg volgen naar beneden genietend van de mooie uitzichten, wederom.

En lopen zelfs even op de Arnoweg voorbij een onbemande stempelpost.

Even mogen we door een weide lopen. Oftewel de skipiste in de winter. Die open vlakten lenen zich tot mooie uitzichten.

Een laatste stuk bos brengt ons zo richting Filzmoos.

We zitten al 5 stempels verder naar beneden. Op gelijke hoogte aan de overkant van het dal zien we een boerderij liggen.

Het pad blijft dalen met af en toe een stukje vals plat.

We overbruggen een droge beekbedding en naderen zo de vallei.

Zo komen we aan vlak neven Hotel Alpenblick te Filzmoos, gelegen nabij de winter kabellift.

We plukken geen bloemetje, want dat mag niet.

Ook hier ploffen we even neer in de lounge zetels en maken er kennis met het management. Ze ontvangen heel veel bussen hier, maar bijna alles is al volgeboekt voor volgende zomer (2014 …).

Op een boogscheut ligt het rondpunt van Filzmoos waar we naar toe wandelen. Net voorbij het tankstation kan je rechts in slaan, dan zie je het appartement Dorfblick nog eens vlak neven de zetellift.

Nadien keren we terug naar ons appartement om er nog wat op los te kokkerellen. ’s Avonds wandelen we te voet naar het dorpscentrum om er het optreden van de plaatselijke muziekkapel op te luisteren. Onze huisbaas speelt er ook in mee. We zijn aangenaam verrast door het hoge niveau wat hier getoond wordt. We vernemen dan ook later van de huisbaas dat ze zelfs tot in Rusland en Amerika zijn geweest, en heel veel gastoptredens hebben gedaan in Oostenrijk en Duitsland.

Jong geleerd is oud gedaan…

Enigste negatief puntje was dat er geen zitbanken waren op het plein en de mensen de gehele tijd moesten recht staan. Vandaar dat we na korte tijd ons begeven naar een terras waar nog een plaatsje vrij was. Nadien keren we te voet terug naar ons appartement Dorfblick.

Voila, onze eerste wandeldag is al mooi ingezet met de nodige hoogtemeters en Edelweisjes. Tot morgen!